Fredagen den 13!?

Otursdag eller inte!?

Har länge funderat kring detta datum/skrock. För min del har denna dag aldrig haft nån direkt betydelse, men jag vet många andra som har det. Så i brist på annat gogglade jag det och fick fram:

Fredagen den 13, inträffar en till tre gånger varje år och det finns flera olika hypoteser varför dagen uppfattas så. En grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även vatt så att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes och dog på långfredagen.

En annan grundar sig på den nordiska mytologin som är en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall, som sedan lurade blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.

Sen finns det en om ett betydande antal ordenmedlemmar från Tempelherreorden som blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307, på order av påven Clemens V. Många av dessa torterades och avrättades.

Det jag tyckte var intressantas var att fredagen betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg och vilodag. Att det sågs vara olämpligt att påbörja ett arbete och det man gjorde denna dag inte fick vara bullersamt.
Så skulle det vatt idag med ju. Att helgen börja på torsdags kvällen... :) Eller va säger ni???

Tänk vad man kan hitta bara av att google lite :))

Trevlig helg önskar jag er.

                                                      


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Theresé Lindholm

Hemma hos Mig

RSS 2.0